درباره كابينت سازي

اموزش نجاري رايگان ، آموزش نجاري به زبان فارسي ، آموزش نجاري ، آموزش نجاري دانلود ، كتاب فارسي آموزش نجاري ،آموزش نجاري mdf ، كابينت سازي

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

درباره كابينت سازي

۲,۹۹۵ بازديد

درباره كابينت سازي

كابينت عبارت است از دولابچه و يا كمد و يا قفسه‌بندي‌هايي در دار، كه معمولاً در در آشپزخانه و يا گاهي وقتها درانباري و يا محل پارك خودرو (گاراژ) خانه‌ها ساخته مي‌شود. كابينت آشپزخانه معمولاً جايي براي تعبيه نمودن فر، شعله پخت‌وپز، هود و هواكش، ماكروفر، يخچال و فريزر، ماشين لباسشويي و ماشين ظرفشويي، را در خود دارد. كابينت مي‌تواند روي زمين قرار گيرد كه در اين حالت كابينت زميني ناميده مي‌شود. ارتفاع كابينت زميني حدود ۸۰ تا ۹۰ سانتي‌متر و پهناي آن بين ۵۰ تا ۶۰ سانتي‌متر است. كابينت‌ها بين يك تا سه در دارند كه عرض آن بهتر است از ۵۵ سانتي‌متر بيشتر نشود. كابينت را مي‌توان از جنس فلز با ورق پنجاه و پنج صدم ميلي‌متر تا هشتاد و پنج صدم ميلي‌متر با درهاي دولايه نيز ساخت. كابينتي كه در رديف بالا و به ديوار نصب مي‌شود را كابينت ديواري مي‌نامند و معمولاً لبه پاييني آن در ارتفاع ۱۶۰ سانتي‌متري زمين قرار مي‌گيرد. در سالهاي اخير بسته به طراحي آشپزخانه كابينت‌هاي ايستاده نيز ساخته مي‌شود كه بين كابينت ديواري و كابينت زميني قرار مي‌گيرد و حالت يكسره و ايستاده دارد. ارتفاع كابينت ديواري بين ۴۲ تا ۶۲ سانتي‌متر (بسته به نظر طراح و سازنده) و پهناي آن حدود ۳۵ سانتي‌متر است. برخي كابينت‌ها را براي منظورهاي زيبايي و تزئيني بدون در و يا داراي درهاي شيشه‌اي مي‌سازند. درهاي كابينت‌ها مي‌تواند از جنس فلز يا چوب يا لترون يا ام‌دي‌اف باشد و معمولاً داراي ۲ لولا در كنار مي‌باشند. درهاي خاص با لولاي بالايي و جك‌هاي كناري ساخته مي‌شوند كه باز و بسته شدن در رو به بالا خواهد شد. براي ساخت كابينت با لترون (خرده چوب فشرده روكش دار) يا ام‌دي‌اف (براده چوب فشرده روكش‌دار) نياز به يراق خاص خود وجود دارد كه شامل لولاي توكار، لولاي روكار، پيچ مونتاژ ۲٫۵، ۳٫۵٬۴٫۵٬۵٫۵، جك، دستگيره تك پايه و دوپايه، ريل بدون ترمز و ريل ترمز دار كشو، و برخي توليدهاي لوكس سوپر ماركتي تو كابينتي وجود دارد.



محتويات

    ۱ يرﺍق
        ۱.۱ لولا
        ۱.۲ دستگيره
        ۱.۳ پايه
    ۲ منابع

يرﺍق

به كليه لوازم و ابزار آلاتي كه براي سرهم نمودن ويا به اصطلاح مونتاژ كابينت مورد نباز است يراق اطلاق مي‌شود. گرچه معتاي لغوي يراق همان ابزار است ولي در عمل ابزار به لوازم غير مصرفي از قبيل چكش، گيره، سرمته، پرما] (دريل)، اره، پيچ بند دستي، پيچ بند برقي، پيچ بند شارژي، پيچ گوشتي دو سو، پيچ گوشتي چهارسو، و غيره اطلاق مي‌شود در حالي كه يراق در حين كار و مونتاژ كابينت به مصرف مي‌رسند.
لولا

لولاي ام دي اف معمولاً براي ورق با ضخامت شانزده ميلي‌متر تا بيست ميلي‌متر طراحي شده كه در ابتدا به شكل روكار طراحي شده بود. منظور از لولاي روكار آن است كه در كابينت به گونه‌اي طراحي و اندازه بندي و ساخته و نصب مي‌شود كه در، بر روي لبه جدار و ديواره كابينت قرار گرفته و آن را خواهد پوشاند. به عبارت ديگر اندازه در برابر است با ابعاد دهانه در به علاوه شانزده ميلي‌متر اصافه از هر چهار طرف. اين روش مرسوم ساخت كابينت از قديم بوده است. در چند سال اخير لولاي توكار طراحي و روانه بازار شده است كه قوس بيشتري در قسمت پايه لولاي خود داشته و اين امكان را به طراح و سازتده كابينت مي‌دهد كه در را بدون در نظر گرفتن ضخامت ديواره اطراف كابينت و تنها به اندازه دهانه آن بسازد. هر يك از دو نوع لولا طرفداران خود را دارد كه در طراحي و شكل نهايي كابينت مطابق سليقه مورد نظر خواهد بود. در محل نصب لولا سوراخي به قطر سي و پنج ميلي‌متر در لبه كناري در ايجاد مي‌شود.
دستگيره

دستگيره به عنوان نقطه ورود نيرو و يا اعمال كشش يراي باز و بسته نمودن در و يا كشو در محل مورد نظر نصب مي‌شود. محل نصب دستگيره كاملاً سليقه‌اي بوده و مي‌تواند در هر نقطه‌اي از سطح كار قرار گيرد ولي به عنوان يك قانون كلي، الگوي قرار گرفتن مكان دستگيره‌ها در هر كاري مي‌بايست يكسان و مشابه و متناسب با جهت باز و بسته شدن در و كشو باشد. بهتر است دستگيره كشوها در حد فاصل وسط ضلع طولاني‌تر بالايي و محل تلاقي قطرهاي قاب جلويي باشد؛ و دستگيره درها در در كابينت ايستاده در ۵ سانتي‌متري لبه طول در در لبه باز شونده در ارتفاع ۹۰ سانتي‌متري نصب شود. دستگيره در كابينت‌هاي زميني در سمت باز شونده در گوشه بالايي با ۵سانتي‌متر فاصله از هر دو ضلع قرار مي‌گيرند. دستگيره كابينت‌هاي ديواري نيز به همين منوال در گوشه پاييني در قرار مي‌گيرند. دستگيره مي‌تواند تك پايه باشد يعني با ايجاد يك سوراخ و رد كردن يك پيچ در جاي خود محكم مي‌شود، ويا دوپايه باشد كه با دو عدد پيچ در جاي خود قرار مي‌گيرد. دستگيره‌هاي دوپايه را مي‌توان به شكل افقي، عمودي، و گاهي مايل در محل خود نصب نمود. نوع ديگري از دستگيره توكار از جنس پلاستيك ويا استيل عرضه شده است كه در سوراخي به قطر۳۵ ميلي‌متر با چسب آهن محكم مي‌شود. قطر سوراخ انواع قبلي ۳٫۲ ميلي‌متر و بسته به قطر يك يا دو ورق ام دي اف به پيچ با طول ۱۹ يا ۳۵ميلي‌متر نياز دارد.
پايه

پايه زير كابينت از جنس تمام پلاستيك و نوع پلاستيك وفلز در اندازه‌هاي ۵ ،۶، ۷٫۵، ۸ ، و ۱۰ سانتي‌متر در طرح‌هاي استيل براق، استيل مات، ستون رومي آلومينيومي با بخش پلاستيكي سياه و خاكستري و سفيد وجود دارند. در بخش پلاستيكي ۴عذ سوراخ براي قرارگيري پيچ و نصب پايه وجود دارد. آموزش نجاري معمولاً از پيچ خودكار ۳/۸ آلومينيومي براي نصب پايه‌ها استفاده مي‌شود. معمولاً در هر يك از چهار گوشه هر كابينت زميني يك پايه قرار مي‌گيرد و بهتر است فاصله پايه‌ها از ۵۰ سانتي‌متر بيشتر نشود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.